2018. augusztus 27., hétfő

Sándor-palota

A Két Világ egyik fejezetében Lívia eléggé különös beszélgetésbe bonyolódik az első fejezetben megismert férfival (még nem árulhatom el a nevét), s teszik mindezt a címben említett épület egyik erkélyén.
Őszintén megmondom, az épületről magáról semmit sem tudtam, szóval utána néztem néhány dolognak.

A telek melyre épült Sándor Vince gróf tulajdonába került 1803-ban, viszont az épület tényleges építéséről nem találtam egyértelmű dátumot. Egyszer azt olvastam, az építkezés kezdetére vonatkozóan nincs pontos adat, és befejezésként is két dátumot láttam megjelölve. Egyszer 1805, majd 1806.
A Köztársasági Elnöki Hivatal (KEH) oldalán a dátum 1803 – 1806 (így gondolom ez tekinthető hivatalosnak. Főleg, hogy a homlokzaton olvasható MDCCCVI az átadás évét 1806-ot jelöli).
Forrás: Wikipedia

Tervezőként két nevet említenek, a bési Johan Amant és Pollack Mihályt (akinek nevéhez többek közt a Pesti Vigadó és a Nemzeti Múzeum is fűződik).

Andrássy Gyula ötlete volt, hogy az állam kibérelje 1867-ben, majd megvásárolja 1881-ben.
Viszont az épület csupán 2003 óta ad otthon a mindenkori köztársasági elnöknek.

Egy kis érdekesség, hogy Sissi halála után a magyarok emlékművet szerettek volna építeni az emlékére, ám az végül nem készült el (mivel a palota helyén állt volna).

Persze, mint sok más épület, ez is megsínylette a II. világháborút. Lebombázták, aztán vittek amit még ezután  lehetett. A felújítás csupán 200-ben vette kezdetét, s tartott egészen 2002-ig.
Forrás: egykor.hu

A Sándor-palota évente egyszer, a Kulturális Örökség Napjai keretében, szeptember harmadik hétvégéjén tekinthető meg.

ITT megnézhettek egy videót az őrségváltásról, IDE kattaintva pedig megnézhettek néhány képet az éplület belsejéről.

Ez egy rövid bejegyzés, csupán néhány apróságot írtam le ide.

Köszönöm, hogy elolvastátok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése