2019. június 17., hétfő

Könyvmoly nosztalgia - Kötelező olvasmányok

Gyerekként utáltam olvasni, egészen a Harry Potterig. Pontosabban míg általánosban az 5.oszály előtti nyáron a tanárom ajánlott olvasmányként nem említette a Bölcsek Kövét. Otthon pont kölcsönkaptuk a könyvet, hát gondoltam, nekiállok, ha már van.
Egy hét alatt ledaráltam a könyvet, és teljesen beszippantott, nyakig benne voltam. Anyutól megkérdeztem, elkezdhetem-e újra, de nemet mondott. Máig emlékszem mennyire rosszulesett akkor (bocsi anyu!). Igen, arra az egy hétre anno piszkosul büszke voltam, de az utolsó kötethez, már csak 4 nap kellett :)

Általánosban és szakközépben mindent elolvastam, akkor is ha nyöszörögve, de átrágtam magam, amin kellett. Kíváncsi lennék miket olvasnak a mai fiatalok, változott-e a lista, s ha igen, mennyiben?

Íme néhány olyan könyv, ami a mai napig megmaradt az emlékezetemben. Így vagy úgy.

Amire a mai napig emlékszem, hogy iszonyúan utáltam az Móra Ferenctől a Rab ember fiai.
Nem tudom miért szenvedtem vele ennyit, így fülszöveg alapján nem tűnik rossznak, plusz, ha jól emlékszem, egy rövid műről is van szó. Kíváncsiságból újra elolvasnám, csak hogy tudjam, mit utáltam gyerekként. Lehet egyszerűen lassú volt, nem kötött le eléggé (ez mai napig elég ok rá, hogy félretegyek egy könyvet).
Abban biztos vagyok, hogy nagyon sokáig tartott elolvasni, és nem csak nekem.


Egyik amit szerettem az Gárdonyi Géza Egri csillagok.
Bár a könyvet csak egyszer olvastam amikor kellett ( és a végén annyira szorított a határidő, hogy anyukám is olvasott fel belőle, hogy haladjak) szerettem a történetet, később pedig a filmet is többször láttam, sőt, mai napig ha tévében belefutok, kicsit mindig belenézek. Az örökös könyv vs. film témára kitérve, azt hiszem itt mindkettő egyformán jó volt. Persze eltérések itt is akadtak. Például ha jól emlékszem, a könyvben Gergő lovát Szürkének hívták, a filmben viszont Csillagnak (ne kérdezzétek miért emlékszem erre). Nem értem miért pont egy ló nevét kellett megváltoztatni, teljesen lényegtelen, csak arra volt jó, hogy legyen egy dolog, amit nem értek.

Szintén szeretem kategóriába tartozott Jókai Mór Kőszívű ember fiai
Ezt ha szabad mondanom, még az Egri csillagoknál is rosszabbul járt, mert itt csak egy bizonyos részt kellett elolvasnunk, és bár nem volt szerencsém a műhöz elejétől a végéig az a kevés is megfogott, a film pedig végképp. Erre emlékszem, hogy még általánosban kértem kölcsön nem is egyszer az osztályfőnökömtől videón (!) szerintem minimum négyszer láttam! Viszont ennek ellenére, csak mostanában került fel a "felnőtt fejjel újra szeretném olvasni" könyves listámra. Ami valahol nem is baj. 


Későbbi tanulmányaimból Edward Albee Nem félünk a farkastól című műve lett maradandó számomra.
Létezik filmen is, amit bevallom őszintén, csak a napokban láttam. Hogy miért lett maradandó, fogalmam sincs, talán mert nekem kellett kiselőadást tartanom róla irodalom órán, amire sokat készültem, és szerencsére mindenki elégedett volt vele. Plusz a végén a tanárommal együtt kellett néhány sort "előadni" belőle. Furcsa élmény volt.

Szintén általános iskolai élményem Antoine de Saint-Exupéry  A kisherceg
 Nem értettem, a rajzokat furcsának gondoltam. Jobban belegondolva az egészet nem értettem. Plusz az osztályfőnököm folyton ugyan azt az idézetet írta mindenki emlékkönyvébe (igen a mi időnkben még emlékkönyvet adogattunk egymásnak és a tanárainknak is akik örömmel írtak vagy rajzoltak bele). Viszont ez is rákerült a felnőtt fejjel újra szereném olvasni listára.

Szerintem nem én vagyok az egyelten, aki gyerekként nem értette,(vagy most nem érti) miért kell bizonyos könyvet elolvasnia. Nekünk ezeket sosem magyarázták el, csak év elején leadtak egy listát a várható kötelezőkről.
Félreértés ne essék eszem ágában sincs kétségbe vonni ezeknek a műveknek az értékét, mondanivalóját. Talán ki tudja én voltam annyira fura gyerek, hogy  nem sikerült a tanáraimnak olyan könyvet a kezembe adniuk, hogy a magaménak érezzem.

Ennyi lett volna ez a rövid bejegyzés. Köszönöm, hogy elolvastátok!

Várom a ti kötelező olvasmányos élményeiteket kommentbe a bejezés alá!
 Írjátok le mit szerettetek, vagy nem, volt-e olyan amit később is elolvastatok esetleg felnőtt fejjel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése