2019. április 7., vasárnap

Az Andrássy út története


Az Andrássy út a VI. kerületet (Terézvárost) szeli át, a belvárost köti össze a Városligettel.
Légifotó
Kép forrása Wikipedia
Hossza 2310 méter.
Felosztását tekintve három részből áll:
I. Deák Ferenc tértől az Oktogonig (Hossza: 844 méter)
II. Oktogontól a Kodály Köröndig (Hossza: 563 méter)
III. Kodály Köröndtől a Hősök teréig (Hossza: 656 méter)


Érdekesség, hogy az Andrássy út 132 számból áll a 132-es az Albán nagykövetség), ebből azonban, csupán 5 modern épület. Ez a világon egyedülálló, és bármennyire is úgy tűnhet, nem előre megtervezett koncepció, egyszerűen így hozta az élet (a világháborúk okozta szegénység és pusztulás -és azok helyreállítása- később az államosítás, ma már pedig az UNESCO védelmi miatt tilos bontani).

Az évek során számos nevet viselt már: Sugárút (1883), Andrássy út (1885), Sztálin út (1950), Magyar Ifjúság útja (1956), Népköztársaság útja (1957), végül pedig 1990 – ben kapta meg újra az Andrássy nevet.

Terézváros ütőere az 1800-as években a Király utca volt, ám ahogy telt az idő, a 19. század közepére már túl zsúfolttá vált. A fennálló problémára, végül az idősebb Andrássy Gyula javasolt egy megoldást, egy új sugárút megépítését.

Az Andrássy út Belváros felöli kezdete 1875 körül.
Kép forrása Wikipedia
Ezt a javaslatot, a Képviselőház 1870-ben el is fogadta, egy évre rá 1871-ben meg is kezdték az építkezést, amit az 1873-as gazdasági válság lassított, 1876-rapedig tejesen leállított.
Így a korábban a befektetők által megvásárolt telkek visszakerültek a Fővároshoz, ám később az újabb építkezési hullámnak köszönhetően a vállalkozók helyét ezúttal felső-középoszálybeliek illetve főurak vették át. Az első telektulajdonosok közt volt Erdődy István, Dessewfy Aurél és gróf Zichy Jánosné.
Az utat ünnepélyes keretek között 1876. augusztus 20-án adták át, az utolsó üresen álló telket pedig 1885-ben építették be. Hogy csökkentse a zajt és védje a lovak patáit, fakockaborítást kapott.

1988 és 1996 között számos felújításon esett át. Nagy gondolt fordítottak a fasor tejes felújítására, mely 1989-től egészen 1990-ig tartott. A Földalatti felújításának idejére szintén lezárták a teljes Andrássy utat (Ez idő alatt, kicserélték a teljes pályaszerkezetet, az Oktogonnál lévő közműalagútban a több mint 100 éves vízvezetéket és 11 állomás felújítására is sor került) maga a felújítás pedig 1996-ban ért véget.

Az Andrássy út vége, háttérben a Hősök terével.
Kép forrása Wikipedia
2002 óta pedig a Világörökség része (a Földalattival és a Hősök terével együtt).
Karácsonyi fények
Kép forrása Wikipedia


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése